Babar, vilken kung

Någon som minns nått om Babar?

Jag kommer i allafall ihåg att Babar föddes och växte upp i djungeln. När hans mamma dödades av en jägare flydde han till storstaden, och togs om hand av en gammal dam, Madam. Denne lärde Babar mänskliga särdrag, och när Babar till slut återvände till djungeln valdes han till kung, och döpte sin stad efter sin stora kärlek Celeste – Celesteville.

Efter att ha gift sig med Celeste flyttar paret in det kungliga slottet i Celesteville, där barnen Pom, Flora, Alexander och minstingen Isabelle föds. I slottet bor också flera goda vänner till familjen: förutom Madam finns där Babars båda rådgivare Cornelius och Pompadour, hans kusin Arthur och barndomskamraten Zephir, en busig apa.

Granne med Celesteville ligger Rataxsville, noshörningarnas land, där kung Rataxes styr, med hjälp av hustrun Lady Rataxes och rådgivaren Basil – konflikterna mellan elefanterna och noshörningarna är ett ofta återkommande tema. Rataxes son Victor är dock god vän med Babars tre äldsta barn, och drottningarna Celeste och Lady Rataxes är tydligen mera samstämmiga än sina män.

2 svar

  1. åhh! jag älskar babar! missade inte ett avsnitt som liten (jag säger liten så slipper jag erkänna att det var förra året jag såg det senast…eller ok i sommras…eller okej igår…eller fan, jag har vhs boxen…)

    andra klassiker är ju Bo Ko, Trasdockorna och Barbapappa.
    det var bättre förr helt enkelt!

  2. åh jag håller verkligen med pseudynymen ”emelie” sjukt att man kan va så lika 🙂 jag älskade alla de program hon berättar om!

    vore super skoj om du ville ha ett till inlägg om mer sånna här saker. jag tror att det vore super uppskattat.

    det känne jätte roligt att du har en mer seriös ton då och då i bloggen tycker jag. det behövs ibland 🙂

Kommentera

