Karma

Jag försöker förbättra mitt karma, som enligt falso är minus på livstid. Dock tror jag inte på livstidsminus på karmat men jag kan hålla med om att jag ligger på den nedra halvan på +/- skalan. Dels pga att jag har för mycket otur för att det bara ska vara otur och dels för att min otur smittar av sig till andra…

Nåväl, Igår läste jag upp priset på en vara för en gammal dam nere hos min lokala ica-handlare, hon hade svårt att hitta det och då klev man in som en vardagshjälte… boom.

men trots att det kändes bra har jag ändå problem med andra bitar gällande karmaförbättringen. Jag försöker men för mig smakar ödmjukhet precis som om man just borstat tänderna och direkt äter en kalles kaviar macka som man sen skjöljer ner med ett glas juice, det smakar beskt och bara fel.

Vissa tycker kanske att det är dubbelmoral att prata om att förbättra karmat i den här bloggen, som jag en gång startade bara för att kunna djävlas, men det finns nån sorts logik i det hela.. kanske är det ett rop på karmahjälp? kanske är det för att nå break-even? who knows. Det viktigaste är att jag försöker.

12 svar

  1. Äh, ödmjukhet är ju skittråkigt. Tycker du ska lägga karma åt sidan och foka på att ta dig ännu längre på andras bekostnad.

  2. jag har ett förslag som kanske kan funka.
    tänk om du kan fortsätta att jävlas med dina vänner, men försöka ditt allra bästa att jobba på vardagshjälte-imagen till främlingar och kanske (och jag säger kanske) även sträcka dig så långt som till bekanta??
    jag tror att det är en bra karmaupbyggnadsbörjan åtminstone. baby steps daniel, baby steps..

  3. You suck!

  4. jag håller med emelie 🙂 baby steps så kommer karman åter *ler*

  5. Daniel ett spöke?

    Karma, ett begrepp som kan spåras tillbaka till de gamla grekerna, genereras enligt denna tanke genom våra handlingar och summan av den under ett helt liv ackumulerade karman, karma-phala, bestämmer i sin tur var och som vad vi återföds i nästa reinkarnation. Goda gärningar genererar god karma och onda gärningar ond, men det slutliga målet i alla dessa religioner är att uppnå ett upplyst stadium, moksha, där ingen mer karma produceras och individen inte heller reinkarneras. Upplysta individers handlingar anses inte generera någon karma.

    Människans goda gärningar, d.v.s. god karma belönas i nästa liv på det sättet att man kan nå en bättre existens. Man kan t.ex. vara en larv, och om man samlat god karma kan man bli något bättre i nästa liv. Det lägsta man kan vara är ett spöke. Kon är högt upp i rang för att i Indien anses den vara helig.

    källa wikipedia

  6. jag var med andra ord elak i mitt förra liv med…. kanon. Sen tycker jag min bror skriver ett fint inlägg, när man just läst det, så tvingas man nästan bakåt och fundera på innbörden och symboliken med Aristoteles dikter.

    Tack Andreas för dina vackra ord.

  7. va fan. en ko? En KO??
    vad ger det att vara snäll och ödmjuk om jag belönas genom att bli en kossa i sitt nästa liv??
    screw carma…jag tänker joina daniel och vara elak från och med nu.

  8. welcome to the dark side, emelie.

  9. skoj med debatt 🙂

  10. det svänger, katten!

  11. hahaha, de va kul tycker jag

  12. haha ja det tycker jag med 🙂

Kommentera

